تبليغات گوگل (AdWords)
تبليغات گوگل (AdWords)
Google Ads يک برنامه تبليغاتي از شرکت Google است و بيشتر به عنوان بخشي از استراتژي SEA استفاده مي شود.
با گوگل ادز، تبليغ کنندگان گزينه هاي مختلفي براي حضور آنلاين در شبکه تبليغاتي گوگل دارند. از يک طرف، اين شبکه شامل فضاهاي تبليغاتي در بالا، پايين و در کنار SERP ها و همچنين در YouTube، در برنامه هاي اندرويد و در تمام صفحاتي است که از طريق Google AdSense کسب درآمد مي شوند. نام قديمي AdWords از کلمات “Advert” (تبليغات آلماني) و “Word” (کلمه آلماني) تشکيل شده است و بنابراين مي تواند به عنوان “کلمه تبليغاتي” ترجمه شود.
تبليغات گوگل: منبع اصلي درآمد گوگل
هرکسي که به طور حرفه اي با مباحث بهينه سازي موتورهاي جستجو و اينترنت سر و کار نداشته باشد، اغلب با اين سوال مواجه مي شود که درآمد بالاي گروه موتور جستجوي گوگل از کجا مي آيد؟ گوگل ادز پاسخ اين سوال را دارد. از سال 2000، زماني که گوگل تصميم گرفت جستجوي بدون آگهي خود را با تبليغات تامين کند، Google Ads منبع اصلي درآمد شرکت Mountain View بوده است.
با ايجاد برنامه تبليغاتي خود، گوگل همچنان بر بازار در حوزه SEM تسلط دارد و بسيار جلوتر از محصولات رقيب مانند تبليغات بينگ است. محبوبيت موتور جستجوي گوگل که 90 درصد از مردم برخي از کشورهاي جهان از آن استفاده مي کنند، باعث تسلط بر بازار مي شود.
برنامه تبليغاتي Google Ads از زمان تأسيس به طور مداوم توسعه يافته است و بسته به شکل تبليغات، از جمله هدف گذاري، طيف گسترده اي از گزينه ها را براي قرار دادن تبليغات آنلاين به تبليغ کنندگان ارائه مي دهد.
خلاصه اي از مراحل فردي رشد
Google Ads محصول اصلي گروه Google است. در کمتر از 15 سال، پلت فرم تبليغاتي به طور مداوم تکامل يافته است.
1998: شرکت Google Inc. تاسيس شد
آگوست 2000: شروع برنامه حامي مالي گوگل
اکتبر 2000: گوگل نسخه بتاي AdWords خود را با تقريباً 400 تبليغ کننده در ابتدا فقط در بازار انگليسي زبان راه اندازي کرد.
2001-2004: اصلاحات مداوم در دستورالعمل هاي تبليغاتي و گسترش پيشنهاد به زبان هاي ديگر مانند فرانسوي، اسپانيايي، آلماني و چيني
2006: API AdWords قابل شارژ مي شود. نصب يک وبلاگ جداگانه براي کاربران AdWords “Inside AdWords” (از سال 2008 به زبان آلماني نيز موجود است)
2008: براي اولين بار مي توان تبليغات را براي دستگاه هاي پاياني خاصي مانند آيفون تنظيم کرد
اواسط سال 2008: گسترش دستورالعمل هاي کيفيت براي کلمات کليدي و گروه هاي تبليغاتي
2012: يوتيوب بخشي از شبکه تبليغاتي AdWords است. اکنون تبليغات ويديويي با AdWords امکان پذير است
همچنين در سال 2012: گسترش گزينه هاي هدف گيري
2013: گسترش پيشنهاد تبليغاتي از طريق تبليغات فهرست محصولات، که براي آن بايد از Google Merchant Center نيز استفاده شود.
2018: تغيير نام به Google Ads
ساخت کمپين تبليغاتي گوگل
يک حساب Google معتبر و يک وب سايت قابل دسترسي براي ايجاد کمپين هاي تبليغاتي Google مورد نياز است.
سلسله مراتب در حساب به شرح زير است:
ابتدا کمپين ايجاد مي شود که از يک يا چند گروه تبليغاتي تشکيل شده است که به نوبه خود حاوي چندين کلمه کليدي است.
امکان ايجاد کمپين هاي مختلف در يک حساب تبليغاتي وجود دارد. از آنجايي که هر کمپين با بودجه روزانه جداگانه ارائه مي شود، محصولات يا مناطق مختلف وب سايت مي توانند هرکدام با کمپين متفاوتي تبليغ شوند و بسته به هدف کمپين مي توان هدف گذاري را هم تراز کرد. تبليغ کنندگان بايد هميشه با کمپين هاي متعدد کار کنند تا به دقيق ترين و کارآمدترين تخصيص بودجه ممکن دست يابند.
انواع تبليغات و ساختار آنها
تبليغکنندگان اين گزينه را دارند که از انواع تبليغات مختلف با Google Ads استفاده کنند. اينها بايد بر اساس اهداف بازاريابي از قبل تعريف شده انتخاب شوند.
تبليغات متني: تبليغات متني کلاسيکي هستند که از طريق Google Ads قرار مي گيرند، مي توانند در کنار، بالا يا پايين Google SERP نمايش داده شوند يا در سايت هاي شريک در شبکه تبليغاتي Google که از Google AdSense استفاده مي کنند ظاهر شوند. هر تبليغ متني از يک عنوان آگهي، يک متن آگهي دو خطي و لينک نمايش داده شده تشکيل شده است.
محدوديت طول کاراکتر اعمال مي شود. عنوان نمي تواند بيش از 25 کاراکتر باشد، در حالي که متن آگهي در هر خط و پيوند نمايش داده شده به 35 کاراکتر محدود مي شود. مهم است که هيچ کاراکتر خاصي در متن پيوند استفاده نشود. به همين ترتيب، استفاده از علامت سوال يا علامت تعجب تنها يک بار در متن آگهي مجاز است.
تبليغات تصويري: تبليغات تصويري به صورت فايل هاي GIF يا فلش هستند که در صفحات شبکه تبليغاتي گوگل که از AdSense استفاده مي کنند، نمايش داده مي شوند. تبليغات تصويري را ميتوانيد توسط خودتان ايجاد کنيد و از طريق Ads Interface آپلود کنيد يا با استفاده از ابزار Ads Ads ايجاد کنيد. تبليغات تصويري قبل از تاييد بررسي مي شوند. بررسي ممکن است تا سه روز کاري طول بکشد.
تبليغات فهرست محصولات: شکل خاصي از تبليغات در Google Ads هستند. اينها تبليغات تصويري با برچسب قيمت و حداقل متن هستند که در کنار يا بالاي بازديدهاي جستجوي ارگانيک ظاهر مي شوند. Ads دادههاي آگهيهاي فهرست محصول را از فيد دادههاي محصول از طريق Google Merchant Center به دست ميآورد. شرايط خاصي براي ايجاد اين رکورد داده اعمال مي شود که مي توانيد آن را در اينجا مشاهده کنيد:
https://support.google.com/merchants/answer/188494
تبليغات ويديويي: در اينجا، تبليغکنندگان اين فرصت را دارند که ويديوهاي YouTube خود را در ساير کانالهاي YouTube تبليغ کنند. ويديوهاي کليک براي پخش يا حمايت مالي نيز امکان پذير است. صورتحساب توسط CPC انجام ميشود.
قيمت ها چگونه تعيين مي شود؟
مدل رايج صورتحساب براي تبليغات گوگل، به اصطلاح CPC (هزينه به ازاي کليک) است، يعني هزينههايي که تبليغکنندگان براي يک کليک روي تبليغ خود ميپردازند. سطح CPC در درجه اول به اين بستگي دارد که تبليغکنندگان ديگر چقدر مايلند براي يک کلمه کليدي خاص که باعث نمايش تبليغي شده است که در نهايت توسط کاربران کليک شده است، بپردازند.
اين در مهدي نجاري سئو سايت پيچيده به نظر مي رسد، اما در اصل Google Ads بر اساس مدل پيشنهادي کار مي کند. بنابراين نوعي حراج براي قيمت کلمات کليدي است. هر تبليغ کننده پيشنهادي براي يک کلمه کليدي ارسال مي کند. کساني که مايل به پرداخت حداکثر قيمت براي يک کليک بر روي يک تبليغ براي يک کلمه کليدي خاص هستند، در جايگاه برجسته ترين تبليغات قرار مي گيرند.
اما اين فقط کسري از قيمت کليک را نشان مي دهد. زيرا گوگل عوامل ديگري را معرفي کرده است که ميزان واقعي CPC را تعيين مي کند:
امتياز کيفيت: تعيين مي کند که يک کلمه کليدي در ترکيب با متن تبليغ چقدر با صفحه فرود مطابقت دارد. علاوه بر اين، مقاديري مانند سرعت بارگذاري يا در دسترس بودن نيز بر سطح فاکتور کيفيت تأثير مي گذارد. دامنه از 1 تا 10 گسترش مي يابد که 10 بهترين رتبه است.
تعداد رقبا براي يک کلمه کليدي خاص: قيمت کليک براي يک کلمه کليدي در يک صنعت رقابتي مانند اعتبار گاهي اوقات مي تواند به چندين يورو افزايش يابد، در حالي که ميانگين CPC 10 سنت براي ساير صنايع رايج است.
کيفيت حساب تبليغاتي: Google ميتواند با تنظيم قيمتها و افزودن کليدواژهها و موارد ديگر، ميزان حفظ حساب تبليغاتي را ببيند. هرچه مراقبت کمتري براي حفظ حساب تبليغاتي انجام شود، قيمت کليک بالاتر ميرود
هدف گذاري: در اينجا اين نقش دارد که نوع هدف “تطابق دقيق” يا “تطابق گسترده” براي يک کلمه کليدي انتخاب شود.
علاوه بر مؤلفه هايي که قبلاً ذکر شد، شکل تبليغات نيز تعيين مي کند که تبليغات با Google Ads چقدر هزينه دارد.